از خود،برای خود، خودی بهتر ساختن

به بوستان رفتن

-به بوستان رفتن-

 به بوستان رفتن
به بوستان شدن است
در خانه ماندن،
در خانه شدن
پیاله‌ای نوش کردن، بیگاهان
به بیگاه به پیاله‌ای نوش شدن
و در خیالِ هست‌های شادمانا
                              در باغ‌های هست،
به خیال هست‌های شادمانا شدن...
 
امروز ناگزیر و بی‌گریز
تن می‌دهم
به این رنگین کمانِ شدن‌ها.
فرزاد گلی – امروز‌نامه
-----------------------------
-----------------------------
درنگ امروز
سطوح لذت - قسمت اول
سطح اول؛ سطح تکانشی:
در سطح اول، لذت یعنی رهایش بدون ملاحظۀ تنشِ نیاز­ها (مشابه اصل لذت از فروید). یعنی به خاطر نیازی که داریم، یک تنش در ما هست. این تنش تمایل دارد از کوتاه­‌ترین راه آزاد شود. پایگان اول، «لذتِ زود­تر» است. این سطحِ «تکانشی» است.
هر چه ما در وضعیت بحرانی­تری قرار بگیریم، طبیعی است که واپس‌­روی می­کنیم به سطوح پایین­تر، به پایگانِ پایین­‌تر و لذت را در این سطح، می­‌خواهیم محقق کنیم. و چون رانه‌­ها مربوط به بخش­هایِ پیمانه­‌ایِ (یا پودمانیِ) مغز هستند[1]، پس انتظار نداشته باشیم پاسخ به این رانه­‌ها، تمامِ ما را راضی کند. رضایتی که می‌­دهد کوتاه مدت است و رنجی که تولید می­‌کند، می‌­تواند خیلی گسترده‌­تر باشد.
این لذت، زبان هیجانی دارد.
سطح دوم؛ سطح واکنشی:
پایگان دوم، مشابه آن چیزی است که فروید به آن اصل واقعیت می­گوید. یعنی فرد می­خواهد لذت بیشتر ببرد و لذت زود­تر برایش مهم نیست. بر اساس آموختگی­‌هایش، نیاز دارد که تکانه‌­ها را بازداری کند. به درکی از زمان رسیده که می‌­تواند لذتِ بیشتر را بفهمد.
هر چه قدر که ادراک ما از زمان بیشتر می­شود، عاقبت اندیش‌­تر می­شویم و طبیعی است که ملاحظات­‌مان بیشتر می­شود. «اگر ...، آنگاه ... »­ها بیشتر می‌­شود. یعنی آموختگی­‌های بیشتری پیدا می­‌کنیم. به تدریج می‌­فهمیم برای اینکه تنشِ میل را آزاد کنیم، به نحوی که کمتر­ین آسیب را ببینیم و بتوانیم بیشترین لذت را ببینیم؛ باید ملاحظات بیشتری را درنظر بگیریم. ملاحظات بیشتر کردن، یعنی سرکوب کردن، واپس راندن رانه­‌ها و ... . به خاطر این ملاحظات، یک فضایی درون ذهن ایجاد می­شود و بزرگ­‌تر می­شود.
این لذت، زبان شناختی دارد...      
از درس‌گفتارهای دوره آموزشگری اقتصاد‌زیست‌انرژی - دکتر فرزاد گلی

[1] یعنی، بخش‌­هایی که به شکل ژنتیکی برنامه‌­ریزی شده‌­اند. یعنی، قبل از اینکه ما به دنیا بیاییم، تربیت شویم و ....، این­ها، شکل گرفته­‌اند.